Sprzedaż – Jak zrobić dobre pierwsze wrażenie? 4 lipca 2017

Opowiem Ci dzisiaj o temacie, który spędza sen z powiek większości sprzedawców. Mianowicie – jak zrobić pierwsze dobre wrażenie i w ten sposób zbudować pewnego rodzaju fundament do zaufania w czasie rozmowy handlowej.

Podobno nigdy nie będziemy mieli drugiej okazji, aby zrobić dobre pierwsze wrażenie. O tym piszą klasycy, o tym wspominał nawet Frank Bettger. Dlatego dzisiaj skupimy się na następującej kwestii: jak sprawić, aby to pierwsze wrażenie było perfekcyjne.

Podobno zawsze pamiętamy swój pierwszy raz. Możesz tu włożyć, co chcesz: czy to był pierwszy papieros, czy to był pierwszy alkohol. Klient będzie zazwyczaj pamiętał pierwsze spotkanie z Tobą. Będzie pamiętał swój pierwszy kontakt. Dlatego skupmy się teraz na tym, co będzie miało największe znaczenie właśnie w tym obszarze. W jaki sposób powodujesz, że ten pierwszy raz dla klienta jest bodźcem do tego, żeby powiedział:

– O, z tym człowiekiem mógłbym robić interesy! Od tego chętnie kupię. Zobaczymy wprawdzie dalej, z czym do mnie przychodzi, ale pierwszy egzamin, pierwszy test ma za sobą.

Otóż, często rozmawiam ze sprzedawcami – mało tego – sprzedawcy przychodzą do mnie z różnymi propozycjami i widzę, jak bardzo często zaniedbują ten obszar. To znaczy moment wejścia do klienta. Moment, kiedy klient widzi mnie po raz pierwszy, ma ogromne znaczenie. I tu ważne są szczegóły.

Mój wygląd

Takie jak np. jak wyglądam. Jak wygląda moje ubranie. Czy jest czyste, na miarę, dopasowane do sytuacji, zgodne z trendem mody, czy widać, że jest nowe, świeże, czy też widać przykładowo postępujące zużycie. Ogromne znaczenie będzie miało to, jaką mam fryzurę, jak generalnie wyglądam. Oczywiście znaczenie będzie miało również to, jakie dodatki mam do ubioru. Szczególnie w przypadku kobiet. Nie może to być np. „badziewne”. Niektórzy podkreślają również wagę butów. Myślę, że mają one podobne znaczenie, jak cała reszta mojego ubrania. Z całą pewnością czyste, wypastowane, eleganckie i dobrane do reszty ubrania mają z pewnością są ważne.

Moja postawa

Co oprócz tego ma znaczenie w momencie wejścia do klienta? Na pewno znaczenie będzie miało to, jaką mam postawę. Osoba o niskim poczuciu wartości ma postawę człowieka o niskim poczuciu własnej wartości. Jeżeli przychodzę do klienta bez humoru, to taką mam postawę. Natomiast jeżeli jestem pewnym siebie, sympatycznym, miłym i kompetentnym człowiekiem, to taką mam postawę. Oczywiście postawa wynikać będzie z tego, jaki jest mój stosunek do mnie jako do człowieka. Jaki jest mój stosunek do mojej branży, do mojego zawodu, do mojej firmy i do produktu, z jakim przychodzę. To wszystko będzie miało wpływ na moją mowę ciała, która będzie wskazywać klientowi, w jakim przyszedłem nastroju, z jakim nastawieniem, jakiego człowieka może się po mnie spodziewać.

Moje powitanie

Następna rzecz, nieprawdopodobnie ważna, to jest moment, w którym się z klientem witamy. Uścisk dłoni informuje naszego klienta również o tym, jakim jestem człowiekiem. Dlatego muszę zadbać o to. Dzisiaj jest całkiem sporo środków, które pozwalają na to, aby dłoń była sucha. Musimy mieć czystą, zadbaną, wypielęgnowaną dłoń, którą podajemy naszemu (być może) przyszłemu kontrahentowi w ramach powitania. Musi to być pewny siebie uścisk dłoni, a nie wyłącznie delikatne dotknięcie. Za pomocą tego uścisku informujemy klienta z kim ma do czynienia.

Mój zapach

Wreszcie znaczenie ma oczywiście zapach. Muszę zadbać o to, żeby nie wydzielać nieprzyjemnych zapachów. Ale nie tylko. Muszę również zadbać o to, żeby wydzielać te przyjemne zapachy. Jeżeli wejdę do klienta świeżo po wypaleniu papierosa, to może się okazać, że ten zapach będzie nie tyle nieprzyjemny dla klienta, co sprawi, że będzie on zupełnie inaczej mnie traktował.

Mój głos

Głos, którym się witamy, pozdrawiamy, mówimy do niego „dzień dobry”, bądź zwracamy się po imieniu lub nazwisku. Ogromne znaczenie ma nasz głos, bo to właśnie on (podobnie, jak nasza postawa) informuje o tym, jakim jesteśmy człowiekiem.

Moja twarz

Jeżeli Twoja twarz będzie informować klienta, że przyszedłeś po ciężkiej, nieprzespanej nocy; że jesteś zmęczony i na Twojej twarzy malują się problemy całego Twojego życia, uwierz mi nikt nie chce mieć do czynienia z frustratami. Jeżeli jednak na Twojej twarzy pojawi się uśmiech – normalny, naturalny, sympatyczny uśmiech informujący klienta o tym, że jestem całkiem miłym człowiekiem, który przychodzi do niego z nastawieniem odbycia z nim fajnej rozmowy, po której ma szansę poczuć się lepiej, to jest to ogromny sukces.

***

Zwróć uwagę, jak ogromne znaczenie mają detale. To właśnie one będą miały znaczenie dla faktu, czy klient założy z góry pewne początkowe zaufanie i powie:

 – Dobra, zobaczymy, z czym ten człowiek przychodzi. Jak na razie – jest ok!

I to są właśnie bardzo często pierwsze sekundy, może minuta, dwie, kiedy klient zakłada dla Ciebie konto zaufania, na które albo wpłacasz, albo je debetujesz. masz tylko jedną szansę, żeby konto, które otwiera Ci klient, było na plusie.

Mam nadzieję, że wszystko to, o czym dzisiaj napisałem, ma dla Ciebie znaczenie i sprawi, że Twoje obroty się zwiększą.  Dlatego też proszę Cię, jeżeli uznasz, że jest to dla Ciebie dobre i wartościowe, napisz poniżej w komentarzu, proszę, napisz do mnie maila, bo Twoje zdanie jest dla mnie bardzo ważne.

 

Zapraszam Cię na mój najbliższy webinar LIVE o Sprzedaży Naturalnej

Kliknij tutaj

Do zobaczenia na żywo 😉

Autor wpisu: Daniel Wilczek


Ciekawy wpis? Podziel się z innymi

5 Responses to “Sprzedaż – Jak zrobić dobre pierwsze wrażenie?”

  1. Zofia

    Kiedyś mawiano – jak cię. widza, tak cię piszą. I to stare przysłowie wciąż jest aktualne.Warto zainwestować w siebie, by zdobywać klientów i nie straszyć wyglądem na ulicy. Żyć z uśmiechem na twarzy i kolorowo. Pozdrawiam!

    Odpowiedz
    • Daniel Wilczek

      Dokładnie Zofio, w pełni się z Tobą zgadzam i popieram! Tak trzymać, pozdrawiam serdecznie 😉

      Odpowiedz
  2. Max

    Nie rozmowa handlowa a ta mądrość decyduje o finalnym wyniku.Pozdrawiam.

    Odpowiedz
  3. Lidia

    Panie Danielu, ale Pana „zamknięta” postawa też nie wpływa dobrze na interesy.. Proszę sobie zrobić korzystniejsze zdjęcie..

    Odpowiedz

Twoja opinia

Fryderyk-Karzelek-sprzedaz-naturalna

Jak w 40 dni podnieść
swoje wyniki sprzedażowe

 

Zapisz się na bezpłatny webinar LIVE:
"Jak w 40 dni podnieść swoje wyniki sprzedażowe".
Osobisty program szkoleniowy multimilionera i
mistrza sprzedaży Fryderyka Karzełka.



Gratulacje! Zapisałeś się na bezpłatny webinar live "Jak w 40 dni podnieść swoje wyniki sprzedażowe". Link do webinaru wyślemy do Ciebie w dniu webinaru. Do usłyszenia ;-)